Finn deg en ny turfavoritt på Tyin-Filefjell!

Fra familievennlige helårsturer til langturer i Jotunheimen – fra Tyin-Filefjell er det kort vei til eventyr for alle generasjoner.

Hødntind, 1454 moh

Hødntind er en populær og familievennlig utsiktstopp sommer som vinter. Spesielt på sommeren er dette en populær tur, hvor stien starter fra Fv 252 mot Eidsbugarden, ca 1 km fra Tyin Panorama.

Toppens vanligste rute på vinteren er å gå fra Tyin Panorama til innsjøen Øyangen ca. 1200 moh. Fra Øyangen går man videre sørøst og tar sikte på høyeste punkt på ryggen, som er Hødntind. Man kan regne ca. 2 timer opp.

Skituren er en enkel tur som passer familier. Utsikten er formidabel. Kanskje den beste utsiktstoppen på hele Tyin-Filefjell. En kan ta seg videre til topp 1408 moh. for å nyte utsikten sørover i Valdres.

FILEFJELL TYIN GREI SVERREHJORNEVIK 02285 18830464 Foto Sverre Hjørnevik

Skørsnøse, 1453 moh

2 timer opp fra Grihamarstølen.

Parkeringsmuligheter ved Grihamarstølen. Gå merka sti(hvit V) mot Bjørdalen. På høyden med utsikt innover mot Bjørdalsvannet deler stien seg. Velg stien til venstre oppover bakkene mot toppen av Skørsnøse. Toppen bestiges fra nordlig retning i lett fint terreng.

Skørsnøse har flott utsikt over hele Jotunheimen, sørover i Valdres og mot Hemsedalsfjellene.

Støgonøse, 1435 moh

Start turen ved å gå gjennom Varden hyttefelt vest for Nystuen Hotell. Videre bratt opp langs bekken fra Vesleskardtjern. Videre dreier en mot høyre langs ryggen opp til toppen av Støgonøse. Vær obs på at det er bratt ned igjen mot Otrøvatnet når du går langs denne ryggen.

1,5t opp. Samme veg tilbake eller en kan velge å gå videre mot Skørsnøse.

På toppen er det et uvanlig byggverk, som angivelig er bygd av tyske soldater under andre verdenskrig. Det skal være brukt som en utsiktspost. På den ene veggen finner du en postkasse hvor du finner en bok som du kan skrive inn for å ha besøkt toppen.

FILEFJELL TYIN GREI SVERREHJORNEVIK 5215 18830167 Foto Sverre Hjørnevik

Stølsnøse, 1404 moh

Utgangspuntet for turen er ved første krappe høyresving etter Tyinkrysset, på veien RV 53 mot Tyin.

Bratt, men ufarlig parti i starten, men ellers går turen i lav lyng- og gressmark. Følg fjellryggen oppover til utsiktspunktet på 1404 moh. Her har du flott utsikt mot mot Tyin og Jotunheimen i nord. Videre er utsynet også flott over Filefjell mot sør.

Ca. 1,5 – 2 timer til toppen

Galdeberg, 2075 moh

Turstart fra Eidsbugarden, hvor det er gode parkeringsmuligheter.

Følg DNT sti med skilting til Gjendebu i starten. Etter brua over Høystakka tar en av fra stien og går i retning toppen mot øst. Passer Uksedalshøe, 1694 moh. på sørsida.

Passer ny elv rett vest for et lite vann på 1490 moh. Herfra og opp er det steingåing i ur på ryggen som etter hvert markerer seg mer og mer.

Suletind, 1780 moh

Med utgangspunkt fra Gamlestølga, ca 4 timer opp.

Fra Gamlestøga starter en ovenfor stølsgjerde og går oppover til merka DNT sti fra Nystuen. Videre følger en denne stien over Gamlestogofjellet til Sulebu. Ta av fra stien ved vann 1380 moh. og gå mot nordvestre enden av Øvre Sulevatnet.

Etter passering av elva tar en seg oppover mot fjellet i vestlig retning i ur. Toppen er etter hvert godt synlig.

Ta kontakt for en fjellprat!

Kontakt oss for et tilbud og program tilpasset din gruppe. Ring oss på 46 665 665, eller send en e-post til booking@tyin.no – så kommer vi raskt tilbake til deg.